Monday, June 01, 2009

syaitan kuning digi dan hantu ribena

tak silap saye hari tu masa pergi tengok wayang kat OU sebelum cerita bermula saye telah disajikan dengan pelbagai iklan-iklan picisan. secara tetiba keluar pulak iklan ribena hindustan yang ada sebuah oren(gadis) yang kesunyian berjumpa dengan jejaka gantengnya yang berbentuk buah ribena. iklan tu dah berjuta kali ditayangkan depan mata saya tapi sumpah saya tak perasan apa-apa mengenai iklan tersebut sebelum ini.

Tapi malam tu secara tiba-tiba fikiran saye buntu dan terpegun kerana tanpa saye sedari, setelah diamati secara betul-betul dua watak dalam iklan ribena tersebut agak menakutkan saye jugak. dalam takut tersebut saye maksudkan adalah sekira saya mengalami situasi tersebut ketika saya masih kecil.

saya terfikir "takutnya watak iklan ni"

dulu mase kecik-kecik saye pernah tengok filem IT. cerita steven spielberg kot rasenye. lepas tengok cerita tu saye sangat takut dan menganggap badut itu semua makan budak. lepas kejadian tersebut saya selalu skeptikal terhadap badut-badut yang saye jumpe.

perasaan takut tersebut mungkin menghantui saye kalau saye tengok iklan ribena tersebut ketika masih kecil.

selain daripada tersebut ada jugak banyak maskot-maskot yang saya fikir boleh menakutkan saya kalau saya amati betul-betul. mereka adalah;

1) maskot Kuning Digi yang saya gelar Syaitan Kuning Digi
2) teletubbies
3)fido dido (7up)
4) Barney (trex warne ungu)
5)maskot Uia yang ade dua. (selalu di sembahkan di zaman matrik dulu).

well itu saye lah. saya tak tahu ape orang perasan pasal maskot ni tapi yang penting saye tak anggap mereka comel. harapan saye agar syarikat-syarikat yang menjayakan maskot tersebut tidak mengulangi perkara yang sama didalam pembinaan maskot mereka di masa depan. kadang-kadang tolonglah fikirkan konsikuansi yang mungkin timbul kepada kanak-kanak yang mungkin punya fikiran sama seperti saya. tolong ya~

3 comments:

Bambi Starlight said...

Sejak bila Matric ade mascot? Firah tak ingat pun??

Barney needs to die a slow and painful death.

Stay Sane Mama said...

lemon tu ade kepala then trus kaki.

myra said...

oh..cerita IT..ingat2
walaupun tgk citer tu rasa takut, tapi rasanya tengok gak semua sequel dia..hehe.
tapi mmg serius takut citer tu...