Friday, August 14, 2009

Tentang Merdeka

dulu masa saya kecil-kecil saya sangat suka bila hari merdeka datang menjelma. walaupun saya tidak tahu apa itu maksud patriotik mahupun maksud dalam setiap slogan-slogan kemerdekaan yang tiap-tiap tahun di perbaharukan oleh kerajaan saya rasa sangat teruja untuk meraikan hari kemerdekaan tersebut. bagi saya hari merdeka bagai hari raya pertama!

saya teringat bila pertama kali melihat dari kaca tv, allahyarham Sudirman Hj Arshad pakai baju berjela2 bendera Malaysia nyanyi lagu MERDEKA dekat Stadium Merdeka.seriyes saya suruh mak saya jahitkan baju yang sama untuk saya. Saya tak ingat apa reaksi mak saya tapi saya yakin beliau mengendahkan permintaan saya tersebut memandangkan sehingga hari ini saya masih tidak pernah pakai baju yang sedemikian. walaupun saya sangat suka hari merdeka, seingat saya, saya sentiasa terlepas tengok perarakan merdeka tiap-tiap tahun sebab perarakan tersebut pagi.pagi kan waktu tido~

petang tadi masa tengah atas moto besar aprillia 250 saya, tetiba saya teringat zaman kecil saya yang melibatkan hari merdeka.dengan kelajuan tinggi cecah 180 saya tersenyum memikirkan nostalgia dolu2. bila tersedar dari lamunan saya ada berasa sesuatu yang sangat pelik. dalam jiwa kelajuan saya memandang dengan teliti ke kiri kanan saya dan saya sedar...

takde satu kereta pun yang punya bendera jalur gemilang.

saya ingat sangat dulu masa kecik-kecik dua bulan sebelum merdeka dah berlubur kereta,lori, van mahupun teksi pasang bendera kecik tersebut.sekarang???saya terus jadi sedih. tahun ni saya rasa kempen pasang bendera pun takde.lemahnye semangat~

saya terfikir apa dah jadi sekarang ek???

No comments: