Tuesday, July 14, 2009

embah

semalam tanggal Isnin bersamaan dengan 13 julai 2009 pada pukul 11 pagi lebih sket saya kehilangan embah saya. Beliau pergi meninggalkan anak-anak,cucu-cucu dan cicit-cicit tercinta akibat sakit tua.saya tak tau exactly tapi mengikut kata abah adalah beberapa komplikasi yang terdapat memandangkan beliau memang sudah tua dan selalu-selalu sakit. saya dapat tau petang walaupun abah dah mesej awalnye tapi sebab saya bizi mase tuh saye tak bace mesej.sedar-sedar sebab inah kol bagi tau petangnya. Inalillah~

secara jujur saya tak pernah rapat dengan embah.hubungan kami kasual kot setakat saya tahu beliau embah saye dan beliau tahu saye cucu nye. memang kami tak rapat macamane orang lain rapat dengan nenek2 mereka.saye tak dibesarkan embah.tak duduk kampung lame2 dan tak pernah rase kasih sayang yang tebal dari beliau.bak kata saye sebelumnye hubungan kami cukup kasual. setakat jumpa bila balik kampung. saya tak tahu berapa umur beliaupun.terukkan saya?

saya panggil beliau embah sebab saye orang jawa.orang jawa panggil nenek as embah. seingat saye mase atuk saya hidup lagipon saye panggil beliau embah jugak.entahla.beliau meninggal mase saye kecik lagi.yang saye ingatpun saye pernah curik rokok daun beliau dan isap same2 ngan Fauzisirat secare sorok2 sebelum kantoi. saya memang tak banyak cerita manis mahupun pahit yang nak diceritakan pasal embah.

bila semalam dapat berita hati saya tersentak.saya kaku walaupun ade clients depan mata.tak tahu nak pose macamane.kosong jek...

tapi sikit2 hati jadik sebak.saye macam sedar yang saye dah kehilangan orang yang melahirkan abah saye dan membesarkan beliau dengan penuh kasih sayang sampaila abah sampaikan pulak kasih sayang tersebut pada saye. embah la membolehkan abah ceritakan segale cerita2 pelik,kelakar,merepek,sedeh pada aku hari ni. sebab embah la saye ade sebahagian daripada abah dalam badan saye sekarang. bila pikir pasal semua ni, sayepun sedeh sebab saye sedar yang sesungguhnye saya hilang seorang yang sangat bermakne dalam hidup saye walaupun tak pernah sedar sebelom ni. saye sedar jugak yang walaupun sebenarnye saye tak rase yang saye punye apa2 yang boleh di dekatkan bersama embah tapi secare tak langsung embah dah bagi segalanye pada saye.die bagi melalui abah. segala lawak yang abah bagi kat saye datang dari embah.segala yang sedeh keluar dari mulut abah sebenarnye keluar dari mulut embah..,

embah...

Inalillah wainalillahi rojjiun.al-fatihah...

No comments: