Tuesday, December 16, 2008

Bukit Antarabangsa

the true heroes





Aku sepatutnya balik johor mase kejadian landslide ni jadi. aku tumpang kete said balik johor same2 tapi pagi tuh said kejut cakap kene singgah kat Bukit Antarabangsa sb ade landslide. sebab aku takde pengalaman ni sume mase said cakap kene singgah sane sb nk buat ricci aku yang bole terfikir hanye image bangunan runtuh macam kat highland tower tu dulu.itupon image yang ade cume image yang aku curik dari berita tv mase dulu2 tu.
aku sangat teruja sebenarnya ikut said sb aku sangat2 berminat nak buat humanitarian work ni.bagi aku best sb it means the whole world to me. aku mmg nak sangat buat mende2 yang aku tau besar maknenye dalam hidup and of them macam ni lah. tp since aku tau ade casualties aku mmg tanam dalam hati mase tu yg aku nak tolong seboleh mungkin and belajar apa2 yang patut untuk pengalaman.
mase sampai tempat kejadian mmg keadaan agak kelam kabut. ramai penduduk jalan berbatu sambil bawak barang keperluan dieorg pergi cariktempat selamat. rescue worker sume mmg bersusah payah cuba buat ape yang patut.
dua tiga hri ni bile aku tgk tv ngan bace blog ramai org gak kutuk2 rescue workers la agensi yg terlibatla sb tak cekap. ade yang tuduh dieorg keje makan jek tau.aku tak nafikanla mmg kat situ mmg dah macam syurga makanan tapi bagi aku secara personal, walaupun apepon yang dieorg buat, kite tak boleh nak nafikan yang most of them yang kat situ bertungkus lumus cuba perbaiki keadaan. semangat dieorg tu and the fact yang dieorg berkerja keras carik mangsa and but segala menda kita kenela respek. whether or not they were trying to gain political mileage or they were lzying around is for me not correct lah sb aku sendiri kat situ tgk abang-abang bomba, askar,polis,smart team kuar masuk cuba carik mangsa and selamatkan orang. even though ade flaws sane sini, sometimes it is better for us untuk tgk yang positif daripada pin-point negative things yang jadi.aku rase standardla kalo terlepas pandang sane sini sb keadaan mmg agak luar biasa kan tp kite kan cuma manusia and bukan hari2 landslide ade kat malaysia ni. tak salah kalau kite give our heroes tu sume a big clap,standing ovation and pat on their back for trying hard to save people. macam tu lah kite nak spread the love kan.by looking at the good things once in a while.
aku sangat bertuah sebab aku dapat join satu misi selamatkan dis one family utk kuar dari kawasan yang terputus hubungan. we were suppose to use helicopter tp batal plak sb ade guide bawak gune jalan darat. yang lagi aku bangga sebab aku dapat jadi wakil Mercy utk join group tuh. Mase tu aku jek yg available and since said kene stay and handle mende lain aku pon joinla. aku dapat lalu kat tempat kejadian and managed to capture some pics dari dekat. then redah sane sini and dapat jumpe keluarga tuh. anak die 2 orang special so extra care kene adelah. mase aku jumpe dieorg aku rase macam nak nangis sb both of them were so sweet and lovely.dalam keadaan macam tuh dieorg nampak sangat berani and composed. misi tu berjalan dengan lancar and we managed to help them keluar dari situ. bile kuar ahli keluarga dieorang datang and cakap terima kasih sambil salam tangan aku. kat situlah aku sangat sedar betapa bemakna nya sume tu. aku yang baru first time join pon rase sangat2 berbesar hati lagi pulak orang2 lain kan.
aku ade kat sane dari 11 pagi sampai 12 malam.malam tuh aku ngan geng2 MERCY+geng2 4x4+ nik and singkong yang datang petang tuh set operation center for Mercy before kiteorg balik.ikut kan ati nak sangat stay sampai esoknye tapi aku ngan said nak balik raya.hehe.
kiteorg balik umah jap lepak setengah jam then terus gerak balik johor. so bayangkanlah dengan 12 jam straight kat bukit antarabangsa then drive johor plak.aku tertidur dari kl ke air keroh then dari air keroh aku drive said plak tido. time aku drive mengantuk gile.nyaris2 tertidur sambil drive. mmg kerje gilelah.sampai umah aku pukul 5.30 then said tumpang tido sampai pukul 9 die gerak pontian.mase on de way kat high way siap terserempak ngan eksiden bas yg 10 org mati tuh.yang masuk tv tuh tapi kiteorg tak berentilah.lepas tuh jek macam2 aku buat nk bagi sedar.takut wooo...
pengalaman aku kat bukit antabangsa mmg sangat bermakne.kat situ lah aku tengok all the superheroes yang sebenar. regardless ape pon orang nak cakap pasal dieorg.that is their prerogative to say such things and nak tgk negative ape skalipon.bagi aku dieorang mmg the best and I really2 appreciate and respect them.
special thanx to MERCY for giving me the chance to help and make this world a better place.thnk you for giving me a huge meaningful experience and you guys are relly great thru out the tragedy. terima kasih kepada semua yang terlibat.

1 comment:

JoE (IzuddinE) said...

hebat!!! tahniah!! ape lagi, sambil2 tu hulur la resume kt said...mesti dapat keje punye