Tuesday, January 13, 2009

a fairy tale of mine

Saye tak geti main alat muzik walaupun pernah cube belajar. Main gitar pun pandai sikit-sikit jek dan paling hebat pun hanya mampu main lagu Bruce Springsteen (self titled) dan beberapa lagu lagi yang tak pernah perfect.dulu pernah belajar nak main gitar dengan series tapi boleh dikatakan semua cikgu yang cube mengajar saye putus asa. dulu-dulu abang saye selalu ketuk kepale saye dengan gitar kapok sebab terlalu tertekan dengan ketidakpahaman saye untuk menghafal kord-kord gitar.die yang bagi saya amat pandai main gitar pun putus asa ajar saye.

walaupun saye pernah ade band musik pada zaman sekolah dulu-dulu, saya hanya bertindak sebagai vokalis sahaje. tak tau la samade suara saye sedap, saye pandai buat lirik dalam bahasa omputih atau kawan-kawan saya memang dah takde pilihan selain saye, secare faktanye saya pernah terlibat dalam band musik saye sendiri.mase dulu-dulu band saye ade satu lagu bertajuk city square (orang jb tau la city square ni) yang agak ketchie dan beberapa lagu omputih yang lain. kami tak pernah rakam pun sebab mase sekolah mane ade duit tapi agak hebat gakla lagu tuh kalau nak dikirakan pada zaman dulu. bila saye melanjutkan pelajaran ke UIA, saye ditendang secare baik oleh kawan-kawan band sebab tak mampu bagi komitmen kat band. saye ok jek sebab sampai sekarang kalau balik johor dieorang masih ajak jadi penyanyi sambilan.

bila dah besar macam ni saye tetap tak pandai main alat musik. dulu mase zaman UIA, saye ade jugak cube nak impress awek saye dengan bermain gitar sambil menyanyi lagu flop poppy tapi saye gagal dengan teruk. niat asal nak awek saye cair tapi rupenye die membuat muke pelik saje. saye gagal dengan teruk langsung tak pernah berani cuba buat mende yang same.

di sebabkan kecacatan saye didalam bidang instrumen musik, saye takkan mampu untuk menjadi super romantik dengan memainkan awek saye gitar mahupun sebarang alat musik yang lain di mase akan datang. saye menerima keadaan itu seadanya dan cube mencari jalan lain untuk membuatkan awek saye cair.

bila baru-baru ni saye dikejutkan pada tengah malam(pagi sebenarnye) dari tidur saye oleh seorang gadis yang jauhnye beribu juta batu dari Malaysia dan memainkan lagu richard marx secare instrumental dengan keyboard, saye berase agak tersentuh sekali. dengan malam yang sunyi dan bunyi keyboard memecah masa dan jarak saye dapat rasekan badan saye mencair dengan kadar yang amat perlahan sekali dan saye terase sangat seperti seorang budak perempuan yang mempunyai rambut dua tocang pakai blouse alice in wonderland sambil pegang aiskrim jatuh cinta untuk pertama kalinya.

sumpah itulah perasaan saya.

sumpah jugak tak pernah ada orang perempuan yang pernah geletek ulu hati saye macam tu sekali. malam tu terase sangat macam sebuah cerita dongeng tajaan Disney yang mase kecik2 dulu saye tengok kat tv dengan menggunakan video tape.takkan saye berani lupakan perasaan malam tu.

saye seorang lelaki berorientasikan kesukaan saye pade perempuan tapi disebabkan aksi die yang maha hebat tuh, saye berjaye ditukarkan kepade entiti seorang budak perempuan dalam cerita dongeng kartun Disney.sebab tu jugaklah saye dapat rase ape yang patut perempuan rase bila kekasih die mainkan alatan musik padanye secare rambang dan puitis.dalam otak saye jugak saye terpikir mungkin itu jugaklah yang perempuan rase bile pertama kali die jatuh cinta atau bile die sanggup tinggalkan kekasih die dan pergi pada orang lain yang mampu mainkan die musik begitu.

saye tak tau samade nak kecewa atau berbangga sebab saye takkan mampu buat kekasih saye rase macam ape yang saye rase. tapi saye sangat bangga sebab saye dapat mengalami perasaan macam tu. saye jatuh cinta sangat-sangat dan saye rase takkan mampu lupakan pengalaman manis saye malam itu.

sejak malam itu, saye sumpah saye bole hidup dengan tersenyum sampai bile-bile.

kalau anak saye tanye "abah, macam mane rasenye jatuh cinta?"

saya akan ceritakan pada anak-anak saye tentang malam itu.

3 comments:

AKK-KAY said...

anak2 tu... :)

D!-Jarr said...

eh, kira fall in luv ngn org yg jauhnye beribu batulah nih..? Sweet2x..

tuty obaid said...

ehem...ehem...