Saturday, March 29, 2008

Uia theater

aku suke puisi

aku tak tau kenape aku suke sangat dengan benda- benda seni ni dah nak masuk 24 tahun aku hidup aku rasa antara benda paling aku sayang ialah seni.

seni ade macam2.tak payahlah nak terangkan satu persatu tapi aku paling suka teater dan sastera. teater ni dah macam darah daging aku dan puisi dah jadi jiwa aku. aku tak hebatpun dalam dua2 bidang tu tapi aku buat terbaikla sampai dapatla jugak berlakon kat Istana Budaya dengan berlakon dekat Dewan Bahasa Pustaka dengan orang2 lama teater Malaysia. lagipun dapatla aku dengan kawan2 teater bukak satu production house sendiri.hehehehe kire Masquarade Productions tu macam baby kiteorangla. bangge wooo dapat bukak production house muda2 ni. Insyaallah nanti panjangla perjalanan die.

aku suka teater sebab aku suka cara kerja die. aku faham dengan pahit masnis kerje dengan orang teater. aku faham expectation dari orang2 yang terlibat dan paling aku faham dalam teater kite mesti anggap semua yang terlibat sebagai keluarga kite. dulu Maha pernah cakap aku ni dah macam Family man sebab selalu tekankan semua tu. jadi sebab kita kene pikir as a family not a team aku selalu stick dengan orang2 yang aku suka bekerja.maksudnya aku tak berapa suka sangat nak masukkan orang baru ramai2 sebab lecehla kecualila budak baru tu sangat berbakat dan penuh komitmen. antara orang baru yang paling aku suka bekerja macam Hairi, Salwa, Ayu, Akram, Cherry, Ashaari. dieorg nie datang dari luar kelompok Masquarade tapi sb komitmen and bakat dieorang aku anggap dieorg sebagai salah seorang dari family aku gak.

macam aku cakapla aku ni tak hebatpun sebab baru setahun jagung. jadi bile macam tu aku sangat2 respek orang lame. kalau dalam kelompok Uia punya teater movement aku sangat respek Shab, Botak, Tia, Sao',Pian, Finn ngan beberapa lagilah. walaupun aku tak berapa setuju ngan beberapa orang macam Finn tapi sebagai pencinta Teater aku respek bakat die. Finn hebat tapi kadang2 aku rasa dia over sell diri die dengan kate die sangat hebat dan macam orang lain ni sangat2 tak bagus kecuali kroni die.hehehehe...takpelaFinn.sorry arr.

aku tak berapa tahu pasal scene teater kat uia mase sebelum aku datang. katanya hebat gile so aku rase rugila tak dapat tengok movement dieorg tapi rase nye bile aku ader hebat gak.maksudnya sejak aku masuk uia sampai kuar Uia tiap2 sem ader production produce play and production baru kuar macam nafas.tak berenti.

kat Uia pun takla nak kate hebat sebab for sure kat tempat lain lagi hebat tapi kire worth it la kalau orang luar datang and kaji movement teater kat Uia.

mase aku mula2 jejak kaki kat kl sebab dapat masuk UIA aku cakap kat diri aku, satu hari nanti mesti aku berlakon kat Istana Budaya dan bile tercapai jek cita2 aku mase berlakon untuk 12 angry men rase macam nak nangis (mmg kuar gakla air mata). mase aku dah abis berlakon, aku kuar dan pandang bangunan tu aku rasa puas sangat. rasa memang tuhan sayang sayang sangat kat aku dan makbulkan cita2 aku. yang paling best aku capai cita2 tu bukan berlakon jek malah aku jadi producer, pembantu pengarah dan berlakon sekali gus. hehehe. pastu dapat capai cita2 dengan kawan2 yang aku paling rapat kat UIA (dalam Masquarade semua geng rapat).

aku parcaya kalau kita buat sesuatu sebab kita betul2 ikhlas dan letak segala minat kita mesti satu hari nanti kita berjaya capai apa yang kita nak.

1 comment:

tuty obaid said...

I know how you feel.Literature is life.

And i'm very happy that you came this far.

=) Congrats my dear bro.

Hope to work for you one very fine day..=)