Monday, April 21, 2008

Zapin

aku mula terlibat dengan zapin masa aku sekolah rendah darjah 5.mase tu ade event kat sekolah pastu cikgu muzik nak buat persembahan zapin.aku tak ingat kenapa aku tetiba masuk tapi yang paling ingat mase tu aku dapat jadi partner ngan awek aku mase tu.hehehe nama dia Huda. tak taula aper jadi kat dia sekarang. mase tu buat zapin asas jek. hari-hari berlatih tapi bila hari persembahan sampai aku takder.hahaha. bukan sebab lari tapi sebab bas lambat.2 jam aku tunggu bas (mase tu bas ALEC) tapi takde.last-last aku menapak 10 kg sampaila ader sorang makhluk Allah tumpangkan aku. sampai-sampai kat sekolah aku naik tingkat tingkat 3 terus sb nak tukar persalinan tapi bila aku usha bawah tengok-tengok diaorang dah tengah menari. aku nampak Huda menari sorang-sorang macam orang bodo. aku tak tau buat aper-aper terus sembunyik. nak pendek cerita lepas tu kami clashed!hahahaha. dia tak dapat terima di perlakukan sebegitu oleh aku (bukan salah akupon!)

masa sekolah menengah tak join sebab aku join teater dan terus jatuh cinta kat teater tapi selalu tengok budak zapin menari.lagipon suke tengok CICI menari sebab bontot dia best gila bila berzapin so time ade latihan jek muka-muka kami budak teater terpacak depan pentas sambil ternganga. kat UIA aku suka tengok zapin tapi menyampah sebab zapin Uia di pelopori oleh Pondan-pondan jijik. tapi aku suka sangat tengok (exclude pondan-pondan) sambil mulut mengomel kutuk pondan. mase tu Tini jadi pendengar standard ngomelan akula. sian dia.hahahaha. ade skali tu siap aku nak masuk join zapin sb suka sangat ngan zapin.aku pg audition and dapat tapi sb commitment ngan teater lagi ketat terpaksa batal.

aku tak pandaipun berzapin.setakat asas bolehla tapi tak taulah kenapa aku suka sangat. maybe aku orang Johor kot. mungkin?

Zapin merupakkan tarian tradisional masyarakat Johor. Selain Kuda Kepang yang diperkenalkan oleh masyarakat Jawa di Johor, Zapin juga mempunyai nilai-nilai estetika tersendiri. Jika sekumpulan penari Zapin dapat membuat persembahan yang baik dan teratur ia mampu menarik perhatian orang ramai di sesebuah majlis. Bayangkan kalau satu majlis perkahwinan yang mempersembahkan tarian Zapin dengan sempurna, ia mampu mempersonakan tetamu-tetamu yang hadir hingga mereka terlupa tentang kehadiran pengantin! Begitulah hebat dan asyiknya tarian Zapin nie.

Namun begitu zapin melayu johor unik kerana telah menyaring kesenian arab sambil mencipa kesenian melayu dan falasafah kesenian islam.Pada zaman dahulu kesenian zapin melayu bukan hanya di persembahkan halaman atau di anjung rumah ianya juga di persekitaran masjid juga surau untuk menyambut perayaan mauliurassul s.a.w dan lain lain.

terdapat beberapa jenis zapin johor diantaranya zapin pekajang, zapin tengelu, zapin lenga dll.Zapin melayu johor pada kebiasaannya dimulakan dengan pemainan gambus permulaaan di namakan Taksim,terdapat beberapa ragam di dalam tarian zapin diantaranya ragam pusau belanak besar , ragam lompat injut, ragam kopak,ragam titi batang,ragam ayam patah, ragam pusau belanak kecil dan akhir sekali ragam wainap. masa team teater Anak Dato buat persembahan teater kat Bentong Pahang, kiteorg buat persembahan malam kebudayaan ngan Zapin Perut (zapin bagi orang-orang boroi) hahahaha..

2 comments:

ainfazrin said...

sebab step tarian Zapin tu sangat 'smart' dan mengasyikkan.dan ye, sebab awak orang Johor.orang Johor yang gila je tak suka Zapin.hahaha.

btw, i found this blog thru emi's.

=)

btw,i did apply for the copywriter post at Yayasan Restu few months back.heheheh.kalau tak sama tmpt keje le kite.

tuty obaid said...

Yeah!!

Idop orang Johor!!

(walaupun, hakikatnya aku orang Penang)

Betui cakap ain. Orang pandai zapin is like one of the coolest human being on the planet.

Thank you for the info zarie.

I learn a lot!

=)